Blog El Mundo má 8 rokov
Práve teraz mal byť El Mundo v Ekvádore, no miesto toho ležím doma s antibiotikami, čajom a angínou. Po tretíkrát v živote som musel nechať prepadnúť letenku. Prvýkrát to bolo v roku 2010 keď som uprednostnil Hawaii pred odletom z Aljašky do San Francisca, druhýkrát minulý rok letenka na Island, kedy ma skolila chrípka a tretí krát spomínaný Ekvádor. So ženou sa smejeme, pretože v posledných dvoch prípadoch sa cesty križovali s jej narodeninami. Marec by som mal tak natrvalo vyradiť z cestovateľského kalendára 🙂
Hovorí sa, že zdravie je to najdôležitejšie čo máme a riskovať kvôli jednej ceste do Južnej Ameriky sa neoplatí. Letenka síce prepadla, ale aspoň mi ostalo viac času na realizovanie iných cestovateľských snov počas tohto roka. Napadá ma napríklad cyklovýlet okolo Vysokých Tatier, alebo turistika v Dolomitoch.
Prvá 200 Eur investícia do El Mundo
Dnes som si uvedomil, že je to presne osem rokov od spustenia blogu El Mundo. V tej dobe bolo násobne menej podobných blogov a konkurencia tak bola oveľa menšia. Spätne ma trošku mrzí, že som sa nevenoval blogu viac, hlavne jeho propagácii. Pôvodná myšlienka však v žiadnom prípade nebola komerčná. Mojim cieľom bolo vytvoriť platformu, na ktorej budem zhromažďovať svoje zážitky, spomienky, fotky a ktoré budú dostupné pre rodinu, kamarátov a všetkých, čo budú mať záujem. A samozrejme aj pre mňa, veď mnoho spomienok sa z hlavy vyparí a všetci vieme, že internet je večný.
Prvú verziu blogu som nechal vytvoriť programátorom za 200 Eur v redakčnom systéme Joomla. Bola to graficky pekná stránka, ale okrem pridávanie textu som nevedel sám urobiť žiadne úpravy. Dokonca som k nej dostal aj emailovú schránku a celý rok som ju poctivo ignoroval. Na moje prekvapenie som v nej raz našiel ponuku spoluprácu. Firma mi ponúkla športové hodiny na recenziu. Na tom príklade dobre vidno vtedajšiu situáciu na trhu. To je akoby firma vyrábajúca lyže oslovila profesionálneho korčuliara. Dostal som hodiny, 30 Eur na ruku a napísal som text o športových hodinkách, ktorý podľa mňa nemal žiadnu pridanú hodnotu.
Z Joomla do WordPress
Ďalší míľnik prišiel s prvou rozsiahlejšou ponukou na spoluprácu v roku 2015. 20 reklamných článkov, ktoré stačí umiestniť na môj blog, do sekcie „PR“, ktorú som kvôli tejto ponuke musel vytvoriť. Za túto spoluprácu som dostal 300 Eur. Trvalo mi dve hodiny články publikovať a mal som vybavené na celý týždeň v Thajsku, kde som sa vtedy nachádzal. Bol to skvelý pocit.
V roku 2016 som redakčný systém Joomla vymenil za WordPress a celý blog som naprogramoval sám, od základov, pričom som použil jednu odbornú knihu a pár videí na Youtube. Zrazu som „programoval“, používal slová ako FTP, htaccess, databáza, ktoré mi dovtedy nič nehovorili. Vôbec to nebolo také strašné, ale chcelo to dávku trpezlivosti, pokusov a omylov. Blog bol zrazu oveľa živší, mohol som všetko upravovať podľa predstáv, pridávať a odoberať.
Nie všetko sa podarí
Prišiel projekt „cestovateľské poradenstvo“ a to bol jeden obrovský prepadák. Iróniou je, že svojho prvého a posledného platiaceho zákazníka som získal prvý deň od spustenia. Samozrejme doteraz poradím kamošom, ale nič za to nepýtam.
Ďalší zlom prišiel v 2017, kedy ma začali oslovovať firmy hľadajúce copywriters. Teda niekoho, kto pre nich napíše článok a zároveň ho publikuje na svojich sociálnych sieťach a webových stránkach. V tomto prípade sa dalo zarobiť od 30 do 50 eur za dve normostrany ( 500 slov ) a publikovanie.
Sex turizmus a auto diely???
A boli aj skutočne zaujímavé ponuky. Napríklad nemecká firma predávajúca auto diely, alebo čínska eskort služba snažiaca sa preraziť v Strednej Európe. Vtedy som musel odmietnuť 300 EUR ponuku, čo mi trhalo srdce, ale sex turizmus som podporovať nechcel, aj keď cestovania ako cestovanie 🙂 Samozrejme blog nie je len o ziskoch, ale aj nákladoch. Treba platiť webhosting, doménu, údržbu a niekedy zaplatiť skúsenejších ľudí, ako to bolo v dvoch prípadoch, keď moju stránku napadli hackeri.
Pred mojou trojmesačnou cestou do Južnej Ameriky som videl obrovský potenciál na spoluprácu s firmami, ktoré buď vyrábajú, alebo predávajú športové oblečenie, kempingové doplnky a všetko čo sa týka turistiky a cestovania.
Konečne poriadna spolupráca s El Mundo
Pred odletom som oslovil 50 firiem a ozvali sa mi dve. Prvá mi ponúkla kvalitný spacák so 60% zľavou a druhá mi napísala, že rozpočet na takúto spoluprácu už majú vyčerpaný. Nedal som sa a počas putovania Južnou Amerikou som im posielal krásne fotky z Patagónie, kde som denne používal jeden z ich batohov.
Tie fotky boli fakt veľmi dobré a na konci výletu prišiel email, že sa mám zastaviť v Prahe na centrále. Výsledkom je trojročná zmluva na turistické oblečenie a doplnky v hodnote cca. 4 000 EUR, ktorá mi v podstate zaplatila celý trojmesačný výlet v Južnej Amerike. Stal som sa tak ambasádorom jednej z najväčších, českých outdoorových firiem. Samozrejme nie je to len o tom dostať bundu a niečo k nej napísať. Podmienkou je cestovať, robiť videá, písať články, fotiť a prezentovať.
Ďalším stupňom boli prednášky. Tie som absolvoval len dve. Úprimne radšej píšem, než rozprávam a taktiež poznám ľudí, ktorí sú v prednášaní ďaleko prirodzenejší a lepší. Prezentovať sa dá však aj inou formou, napríklad rozsiahlejšou knihu, o ktorú sa od minulého roka pokúšam.
Nájdi spôsob realizácie a rozvíjaj ho
Po ôsmych rokoch od založenia blogu môžem povedať, že to bolo najlepšie investovaných 200 Eur. A v tej dobe to hlavne nebolo o ničom inom, než snahe robiť niečo, čo by ma mohlo baviť a napĺňať. Pri tom na Slovensku sú dnes desiatky lepších, kvalitnejších blogov, ktorým sa autori venujú naplno a sú skutočne premakané.
P.S. – Vďaka blogu som sa stretol so spolužiačkou zo základy a nakoniec to skončilo manželstvom 🙂
Preto ak máš hlave nápad ako sa realizovať, tak neváhaj a sprav prvý krok, pretože nikdy nevieš čo z toho za pár rokov môže byť.